Direct een afspraak maken? Bel 06 452 718 11

Zwangerschap en gezonde voeding

10 februari 2015

Reacties

0
 februari 10, 2015
 0
Categorie Uncategorized

 

Zwangerschap is voor mijzelf een actueel onderwerp omdat ik momenteel 20 weken zwanger ben van mijn 2e kindje. In de serie blogs die ik de komende maanden ga schrijven, ga ik meer informatie geven over actuele onderwerpen die bij de zwangerschap horen.

 

Hoe ziet een gezond voedingspatroon eruit?

Goed en gezond eten is tijdens je zwangerschap extra belangrijk. Om goed te groeien gebruik je baby namelijk voedingsstoffen uit jouw eten. Als je elke dag gezond en gevarieerd eet krijg je van bijna alle voedingsstoffen voldoende binnen. De tabel hieronder geeft aan hoeveel je gemiddeld zou mogen eten.

 

Voedingsmiddel Hoeveelheden
Brood 6 sneetjes (210 gram)
Aardappelen / rijst / pasta of peulvruchten 4 aardappelen/opscheplepels (200 gram)
Groente 4 opscheplepels (200 gram)
Fruit 2 stuks (200 gram)
Melk(producten) 450 ml melkproducten
Kaas 1,5 plak (30 gram)
Vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers 125-150 gram
Halvarine 30 gram (5 gram per sneetje)
Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepel (15 gram)
Dranken (inclusief melk) 1,5-2 liter

*Bron: Voedingscentrum

 

Extra vitaminen

Er zijn 2 vitaminen waarvan je niet voldoende uit je voeding opneemt. Dit zijn foliumzuur en vitamine D.

 

Foliumzuur

Het advies is om vanaf 4 weken voor de bevruchting tot en met 8 weken na de bevruchting 400 microgram extra foliumzuur te slikken. Hiermee verklein je de kans op een hazenlip, open ruggetje of open gehemelte. Ook na de 8e week blijft foliumzuur belangrijk om bloedarmoede te voorkomen, probeer daarom voldoende groenten en volkorenproducten te gebruiken.

 

Vitamine D

Je hebt extra vitamine D nodig voor een goede botopbouw van je baby. Vitamine D zit onder andere in margarine, bak- en braadproducten, vette vis (2x per week), vlees en eieren. Ook maak je vitamine D aan als je voldoende buitenkomt. Echter is het advies om tijdens je zwangerschap 10 microgram vitamine D extra te slikken zodat je zeker niets te kort komt.

 

Gewichtstoename

Gemiddeld komt een vrouw tijdens haar zwangerschap 12 kg aan. Zeker als je borstvoeding geeft raak je die kilo’s na de zwangerschap snel weer kwijt.

Als je alle voedingsstoffen (zoals hierboven genoemd) voldoende binnenkrijgt is eten voor 2 niet nodig. Ga jezelf dan ook niet helemaal te buiten aan zoete en vette extra’s tijdens je zwangerschap, want daarna moeten de extra kilo’s er ook weer af. Het is overigens ook niet verstandig om tijdens je zwangerschap af te willen vallen.

In mijn volgende blog kun je lezen welke producten je wel en welke je beter niet kunt eten.

 

Ik wens je een fijne zwangerschap toe!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *