Direct een afspraak maken? Bel 06 452 718 11

Vitamines, waar heeft u ze voor nodig?

17 oktober 2012

Reacties

Off
 oktober 17, 2012
 Off

Vitamines zijn belangrijke stoffen die onmisbaar zijn voor het lichaam. Ze spelen een rol bij het goed functioneren van het lichaam, bij groei en ontwikkeling. De meeste vitamines kunnen niet door het lichaam zelf gemaakt worden. Het is daarom noodzakelijk om ze uit voeding te halen.

Er zijn dertien verschillende vitamines, die elk hun eigen functie in het lichaam hebben. Met een gezond en gevarieerd eetpatroon krijg je alle vitamines voldoende binnen.

We beschrijven van elke vitamine de werking in het lichaam, wat het gevolg is van een tekort en je leest in welke voedingsmiddelen ze te vinden zijn.

 

Vitamine A ( retinol)

Werking: helpt bij de opbouw van de huid, een goede werking van de ogen en speelt een belangrijke rol bij weerstand tegen ziekten.
Aanwezig in: lever, eieren, zuivel, vis, vlees, halvarine, margarine.
Langdurig tekort aan deze vitamine: nachtblindheid, droge en schilferige huid, dof haar, blindheid.

 

Vitamine B1 (thiamine)

Werking: nodig om energie uit voeding te halen, helpt bij een goede werking van de hartspier en het zenuwstelsel.
Aanwezig in: brood en graanproducten, aardappelen, groente, noten, varkensvlees.
Tekort aan deze vitamine: depressie, concentratieproblemen, geheugenverlies, hartklachten, spierverlamming.

 

Vitamine B2 (riboflavine)

Werking: nodig om energie uit voeding te halen en voor een goede stofwisseling.
Aanwezig in: brood en graanproducten, eieren, vlees, zuivel, lever, groente, fruit.
Tekort aan deze vitamine: huidafwijkingen in het gezicht.

 

Vitamine B3 (niacine)

Werking: helpt bij een goede spijsvertering en speelt een rol bij de aanmaak van vetzuren in het lichaam.
Aanwezig in
: volkorenproducten, vlees, kip, vis, pinda’s, groente, aardappelen.
Tekort aan deze vitamine: scheurbuik, diarree, dementie.

Vitamine B5 (panthoteenzuur)

Werking: nodig om eiwitten, vetten en koolhydraten om te zetten in energie, speelt een rol bij de aanmaak van hormonen en zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel.
Aanwezig in: aardappelen, eieren, vlees, melk, vis.
Tekort aan deze vitamine: braken, kramp, vermoeidheid, slapeloosheid, verminderde weerstand.

 

Vitamine B6 (pyridoxine)

Werking: reguleert de werking van bepaalde hormonen, speelt een rol bij de afweer, groei, bloedaanmaak en het goed functioneren van het zenuwstelsel.
Aanwezig in: aardappelen, brood en graanproducten, zuivel, gevogelte, vis, peulvruchten.
Tekort aan deze vitamine: verminderde weerstand, bloedarmoede, zenuwaandoeningen.

 

Vitamine B8 (biotine)

Werking: helpt om energie vrij te maken uit voedsel, speelt een rol bij de vorming van vetzuren en houdt het haar en de huid gezond.
Aanwezig in
: eieren, noten, zilvervliesrijst, champignons, melk.
Tekort aan deze vitamine: huidafwijkingen, bloedarmoede, depressie.

 

Vitamine B11 (foliumzuur)

Werking: nodig voor groei en het in stand houden van het lichaam. Daarnaast speelt het een rol bij de aanmaak van witte en rode bloedcellen en de vroege ontwikkeling van het ongeboren kind.
Aanwezig in
: groente, fruit, brood en graanproducten.
Tekort aan deze vitamine: bloedarmoede, darmstoornissen, vermoeidheid, geboorteafwijkingen.

 

Vitamine B12 (cyanocobalamine)

Werking: helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen en zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel.
Aanwezig in
: vlees, vis, zuivel, eieren.
Tekort aan deze vitamine: bloedarmoede, neurologische afwijkingen zoals tintelingen in de vingers, geheugenverlies, coördinatiestoornissen en spierzwakte in de benen.

 

Vitamine C (ascorbinezuur)

Werking: zorgt ervoor dat ijzer uit de voeding beter in het lichaam wordt opgenomen en speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van de weerstand. Daarnaast helpt vitamine C bij een goede wondgenezing.
Aanwezig in: fruit, groente, aardappelen.
Tekort aan deze vitamine: verminderde weerstand, vertraagde wondgenezing, scheurbuik.

 

Vitamine D (cholecalciferol)

Werking: zorgt voor sterke botten en tanden, voorkomt botontkalking.
Aanwezig in
: vette vis, vlees, volle melkproducten, margarine, halvarine, bak- en braadproducten.
Tekort aan deze vitamine: botontkalking, spierzwakte.

 

Vitamine E (tocoferol)

Werking: beschermt gezonde cellen en weefsels en speelt een rol bij de celstofwisseling.
Aanwezig in
: noten, plantaardige olie, margarine, groente, fruit, brood en graanproducten.
Tekort aan deze vitamine: bloedarmoede, schade aan de hersenen (komt zeer zelden voor).

 

Vitamine K (fylochinon)

Werking: nodig voor een goede bloedstolling en voor sterke botten.
Aanwezig in: groene bladgroenten, lever, eieren, zuivel, vis, halvarine, margarine.
Tekort aan deze vitamine: stoornissen in de bloedstolling, bloedingen.

Comments are closed.