Direct een afspraak maken? Bel 06 452 718 11

Spierpijn

4 december 2012

Reacties

Off
 december 4, 2012
 Off
Spierpijn

Categorie Beweging

Je kent het vast wel, je hebt je in de sportschool flink in het zweet gewerkt of je hebt een ochtend in de tuin gewerkt. De dag erna betaal je daar de rekening voor: spierpijn. Net zoals alle pijn, is ook spierpijn een waarschuwing van het lichaam. Je hebt je spieren belast op een wijze die je lichaam niet gewend is. Spierpijn ontstaat vooral als je spieren gebruikt die je normaal niet of nauwelijks gebruikt. Maar ook overbelasting kan spierpijn veroorzaken.

Acute spierpijn ontstaat vaak tijdens intensieve inspanning. Om energie en kracht te kunnen leveren, hebben spieren zuurstof nodig. Tijdens intensieve beweging kunnen de spieren onvoldoende zuurstof opnemen, waardoor melkzuur geproduceerd wordt. Melkzuur heeft geen zuurstof nodig om energie te kunnen produceren. Als gevolg hiervan wordt de zuurgraad in de spieren verhoogd, waardoor spierpijn ontstaat. Deze vorm van spierpijn gaat vanzelf over als je een lager tempo van inspanning aanneemt. Zodra het melkzuur uit je spieren verdwenen is, is ook de spierpijn over.

Daarnaast kan spierpijn ontstaan doordat bij de belasting één of meerdere spiervezels in de spier gescheurd zijn. Dit verschijnsel treedt bijvoorbeeld op bij fitness en krachttraining. Tijdens de training worden de spieren overbelast, waardoor er kleine scheurtjes in de spiervezels ontstaan. Het is belangrijk om na de training voldoende rust te nemen, zodat de spiervezels zich kunnen herstellen. Tijdens dit herstel zullen de spiervezels dikker worden. Indien je regelmatig traint, zal je dit aan je lichaam merken. Je spieren zijn beter zichtbaar (‘spierballen’) en dezelfde training kost je steeds minder moeite.

 

Rust is belangrijk

Voldoende rust is belangrijk als je spierpijn hebt, dit geeft de spieren de kans om zich te herstellen. Vaak verdwijnt de pijn dan binnen enkele dagen. Probeer echter wel in beweging te blijven, maar zorg ervoor dat je je spieren niet overbelast.
Om de pijn wat te verlichten kun je de spieren warm houden, bijvoorbeeld door een warm bad, het dragen van warme kleding of het gebruik van een infrarood lamp.

 

Hoe voorkom je spierpijn?

Je kunt spierpijn tot een minimum beperken door voor het sporten een goede warming up te doen. Als je spieren goed opgewarmd zijn is bovendien het risico op blessures kleiner. Na het sporten is een cooling down belangrijk, zodat je spieren weer tot rust kunnen komen. Beweeg in een laag tempo of met lage intensiteit en rek je spieren. Dit bevordert de doorbloeding, waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Tenslotte is het belangrijk om je sportmomenten over de week te verdelen. Zo krijgen je spieren tussendoor rust om zich te kunnen herstellen.

Comments are closed.