Houd je hart en bloedvaten gezond

4 december 2012

december 4, 2012

Hart- en vaatziekten komen veel voor in Nederland en zijn niet helemaal te voorkomen. Of je kans hebt op het krijgen van zo’n ziekte is onder meer afhankelijk van je geslacht (mannen lopen meer risico), je leeftijd en ook erfelijkheid speelt een rol. Daarnaast spelen ook factoren een rol die je wel zelf kunt beïnvloeden, zoals roken, overgewicht en stress.

Uit onderzoek blijkt dat mensen die niet sporten tweemaal zoveel kans hebben om een hartkwaal te krijgen. Voldoende beweging houdt je hart en bloedvaten in goede conditie en verlaagt de bloeddruk. Hierdoor is de kans op hart- en vaatziekten en een beroerte kleiner.

Waarom bewegen goed is voor hart en bloedvaten

Regelmatige lichaamsbeweging:

• verlaagt je hartslagfrequentie. Het hart is een spier die sterker wordt naarmate je meer beweegt. Hierdoor pompt je hart efficiënter en verplaatst per slag meer bloed. Dit zorgt voor meer zuurstof in de cellen.
  • zorgt ervoor dat je bloed minder stroperig is. Bovendien zorgt het voor een betere conditie van je bloedvaten en vergroot het de diameter ervan, waardoor het bloed gemakkelijker kan stromen.
  • zorgt ervoor dat nieuwe bloedvaatjes gevormd worden en zorgt voor een toename aan cellen die je bloedvaten repareren, bijvoorbeeld als gevolg van aderverkalking. Bij aderverkalking hopen vetten en bloedcellen zich op in een bloedvat, waardoor het bloed op die plek niet goed meer doorstroomt.
  • verhoogt de hoeveelheid van het goede cholesterol (HDL) in je bloed. HDL helpt met de afvoer van het slechte cholesterol (LDL). Een te hoog gehalte van dit slechte cholesterol kan leiden tot aderverkalking.
  • verlaagt het gehalte aan slechte vetten (triglyceriden) in je lichaam en zorgt voor minder vetopslag rondom je hart. In dit vet worden hormonen aangemaakt die ontstekingsreacties kunnen geven en hiermee schade kunnen toebrengen aan de weefsels er omheen.

Dagelijks een half uur matig intensief bewegen is al voldoende om deze beschermende effecten te bereiken. Dit hoeft echter geen half uur aaneengesloten te zijn; 3 keer 10 minuten of 2 keer een kwartier is ook prima.

Naast voldoende lichaamsbeweging draagt ook een gezond eetpatroon en voldoende ontspanning bij aan een goede gezondheid.

Bronnen:
– S K agarwal, Cardiovascular benefits of exercise, International Journal of General Medicine 2012:5
– S Golbidi and I Laher, Exercise and the cardiovascular system, Cardiol Res Pract 2012:210852