Direct een afspraak maken? Bel 06 48 77 86 50

FODMAP dieet

In november 2016 heeft diëtist Karin zich gespecialiseerd in het FODMAP dieet, wat ingezet kan worden als behandeling bij een prikkelbaredarmsyndroom. Door deze specialisatie sta ik vermeld als FODMAP-diëtist op www.fodmapdietist.nl.

Ongeveer 10% van de Nederlandse bevolking heeft last van een prikkelbare darmsyndroom. De klachten variëren van een opgeblazen gevoel, last van krampen, buikpijn of winderigheid, obstipatie of juist diarree. Naast de gangbare adviezen over een gezonde leefstijl met voldoende vezels, vocht en vet is er de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar het FODMAP-dieet, een eliminatiedieet dat de klachten van het prikkelbaredarmsyndroom kunnen verlichten.

 

Wat zijn FODMAP’s?

De klachten die u ervaart, kunnen worden veroorzaakt door enkele groepen koolhydraten, genaamd FODMAP’s.

FODMAP staat voor:

– Fermenteerbare Oligosachariden (fructanen en galactanen, in o.a. tarwebrood en bonen.)

– Disachariden (lactose in melkproducten)

– Monosachariden (fructose in groente en fruit)

– And Ployolen (suikeralcoholen, in zoetstoffen en groenten).

FODMAP’s zijn kleine moleculen (koolhydraten) die slecht of niet opgenomen worden in de dunne darm en die zodoende in de dikke darm terechtkomen. De FODMAP’s in de dunne darm trekken water aan, wat voor diarree kan zorgen. In de dikke darm bevinden zich van nature bacteriën die zich voeden met de FODMAP’s. Hierbij wordt gas geproduceerd. Dit heet fermentatie. Het geproduceerde gas zorgt voor winderigheid, een opgeblazen gevoel en buikpijn. Om de FODMAP-inname te verlagen en de klachten te voorkomen/verlichten, is het FODMAP-dieet ontwikkeld. FODMAP’s zijn geen ingrediënten, allergenen of eiwitten; het gaat hier om een bepaalde groep koolhydraten. Ze zijn te vinden in heel veel levensmiddelen: van appels tot melk en van honing tot bruine bonen. Voordat u aan het dieet begint, is het van belang dat u zeker weet dat de klachten die u ervaart veroorzaakt worden door PDS. Daarom wordt  aangeraden dit eerst te laten onderzoeken en te bespreken met uw huisarts.

 

Het FODMAP-dieet

Het FODMAP-dieet bestaat uit drie fasen:

  1. De Eliminatiefase

In deze fase worden producten met een hoog gehalte aan FODMAP’s geëlimineerd uit uw dagelijkse dieet. Er wordt geadviseerd dit 2 tot 6 weken te doen. Veel mensen ervaren dit al als een streng en moeilijk dieet. Daarom is het verstandig om de begeleiding van een diëtist in te schakelen. In deze fase zullen veel klachten verminderen.

  1. De Herintroductiefase

In deze fase wordt bekeken welke groep koolhydraten de boosdoener is door steeds een andere groep koolhydraten toe te laten in het dieet. Als de klachten dan terugkomen of verergeren, is het duidelijk wie de boosdoeners zijn. Bijvoorbeeld fructose in fruit en/of lactose in melkproducten.

  1. De Personalisatiefase

Het uiteindelijke doel is om een persoonlijk dieet samen te stellen, zonder de groep koolhydraten die voor klachten zorgt. U weet nu welke koolhydraten u wel en niet moet eten als u uw klachten wilt voorkomen. Het ‘lage’ FODMAP-dieet bevat nog heerlijk gezond voedsel zoals bananen, aardbeien, kiwi’s, groenten zoals aardappels, courgette, paprika, pompoen, rijst, quinoa, noten en zaden. Ook bevat het dieet vlees, eieren en nog veel meer.

Het is geen simpel dieet, daarom wordt aangeraden om voor begeleiding de diëtist te raadplegen.

Bron: www.fodmapfoodies.nl. Hier kunt u ook meer informatie vinden over het dieet, o.a. recepten.