De invloed van stress op het lichaam

4 december 2012

december 4, 2012

‘Don’t worry, be happy!’

Stress is een natuurlijke reactie van het lichaam in noodsituaties. Er komen hormonen vrij die het lichaam op scherp zetten. Als de stressreactie blijft aanhouden, raakt het stresssysteem overbelast. Dit is niet goed voor je gezondheid. Het lichaam kan niet voortdurend in een verhoogde staat van paraatheid zijn.

De invloed van stress op het lichaam is groot. Er zijn vele lichamelijke klachten die je kunt krijgen bij een overmaat aan stress:

moeheid, sufheid, lusteloosheid, hartkloppingen, hoge bloeddruk, snelle en oppervlakkige ademhaling, gespannen spieren en spierpijn, rillingen, zenuwtrekjes, maagzuur, diarree, verstopping, nervositeit, droge mond en keel, overmatig transpireren, klamme handen, koude handen en/of voeten, uitslag, jeuk, netelroos, nagelbijten, friemelen, vaak plassen, verminderd libido, te veel eten, verminderde eetlust, slaapproblemen, overmatig alcoholgebruik en/of gebruik van drugs of medicijnen.

Langdurige stress verhoogt het risico op het krijgen van een hart- of vaatziekte. Ook het immuunsysteem is gevoelig voor stress, hierdoor speelt stress een rol bij het verergeren van symptomen van verschillende ziekten en aandoeningen. Een burn-out, overspannenheid of een depressie zijn andere gevolgen van langdurige stress.

Denk niet te licht over stress of spanningen en ga tijdig op zoek naar een blijvende oplossing. Vraag je huisarts om raad als je er zelf niet uit komt.