Aandacht voor borstkanker

16 oktober 2012

oktober 16, 2012

Aandacht voor borstkanker1 op de 8 vrouwen krijgt borstkanker. In Nederland krijgen jaarlijks 15.000 mensen deze diagnose, waarvan 3.200 het niet overleven. Borstkanker is zelfs doodsoorzaak nummer 1 voor vrouwen tussen de 35 en 55 jaar.

Of je borstkanker krijgt, is afhankelijk van meerdere factoren. Zo speelt erfelijkheid een belangrijke rol. Ook het slikken van de pil, weinig of geen kinderen krijgen of langdurig gebruik van hormoonpreparaten zijn van invloed op het ontstaan ervan. Borstkanker is helaas niet te voorkomen, maar uit onderzoek is gebleken dat een gezonde, actieve levensstijl de kans op deze ziekte verkleind.

Symptomen van borstkanker

De kans op genezing is groter wanneer de kanker in een vroeg stadium ontdekt wordt. Daarom is het zo belangrijk om regelmatig zelf je borsten te onderzoeken. Zo raak je vertrouwd met je borsten en merk je veranderingen sneller op.

De meest voorkomende verandering bij borstkanker is een knobbeltje in de borst. Andere symptomen zijn deukjes of kuiltjes in de huid, verandering van de tepel, pijn in de borst, een borst die warm aanvoelt en rood is of een wondje van de huid dat niet wil genezen.

De meeste borstafwijkingen zijn onschuldig en goedaardig. Heb je een van deze verschijnselen, dan wil dat dus niet direct zeggen dat je borstkanker hebt. Ze kunnen ook wijzen op een goedaardige aandoening. Omdat medisch onderzoek noodzakelijk is, is het verstandig om naar je huisarts te gaan.

Stichting Pink Ribbon

Pink Ribbon vraagt aandacht voor borstkanker en financiert projecten en onderzoeken op het gebied van behandeling, nazorg en lange termijn effecten van deze ziekte.

Elk jaar brengt Pink Ribbon een geluksarmband uit. De armband staat symbool voor kracht, aandacht, hoop en geluk die je iemand toewenst. De armband is verkrijgbaar bij Etos, Bruna, Miss Etam, Livera en in de webshop van Pink Ribbon. Hij kost € 9,95, waarvan € 4,27 naar Stichting Pink Ribbon gaat.