Direct een afspraak maken? Bel 06 452 718 11

8 tips om je gezonde leefstijl weer op te pakken na de vakantie

16 augustus 2013

Reacties

Off
 augustus 16, 2013
 Off
Categorie Gezonde leefstijl

Veel mensen nemen tijdens hun vakantie ook even ‘vrij’ van hun gezonde leefstijl. Er wordt lekker gegeten en vaak ook minder bewogen. Dit niets-moet-en-alles-mag-motto is natuurlijk heerlijk om je even vrij te voelen van de dagelijkse sleur, maar eenmaal terug in het leven van alledag kan het lastig zijn om je gezonde leefstijl weer op te pakken. Deze tips gaan je daarbij helpen!

 

1. Zorg voor een goed ontbijt

Sla het ontbijt niet over om calorieën te besparen maar start de dag met een goed en gezond ontbijt. Bijvoorbeeld 2 sneden brood met aardbeien en een glas halfvolle melk of een bord volkoren ontbijtgranen met magere yoghurt en fruit. Deze voedingsstoffen heeft je lichaam nodig om de dag door te komen. Wanneer je weinig of niet ontbijt heb je later op de dag sneller trek en kom je eerder in de verleiding om te snoepen.

 

Drink voldoende2. Drink voldoende

Je lichaam heeft elke dag minimaal 1,5 liter vocht nodig. Kies bij voorkeur voor dranken zonder energie, bijvoorbeeld water, koffie/thee (zonder suiker) of light dranken. Neem bij trek een glas water om je maag te vullen. Suikerrijke dranken leveren ongemerkt veel energie en kun je dus beter vervangen.

 

3. Kies voor gezonde tussendoortjes

Vervang dat lekkere ijsje of borrelhapje voor een gezond tussendoortje. Kies voor heerlijk zomerfruit zoals meloen of aardbeien, knabbel op wat rauwkost  of een augurkje of kies voor een Evergreen koek of eierkoek . Een waterijsje is ook een echte traktatie, heerlijk fris en het bevat weinig calorieën.

 

4. Plan je beweging

Misschien heb je tijdens de vakantie juist extra veel bewogen, maar het kan ook zo zijn dat je ook even vakantie hebt genomen van je sport. Pak het dan nu weer op en ga meteen aan de slag! Plan ik je agenda wanneer je wat aan beweging gaat doen en hou je daar ook aan. Doe je aan bewegen in de buitenlucht bedenk dan ook een alternatief voor als het slecht weer is. Zo heb je nooit een ‘excuus’ om niet te bewegen.

 

5. Slaap voldoende

Probeer elke nacht voldoende te slapen. Wie moe is voelt zich futloos en de kans dat je dit compenseert met extra eten is aanwezig. Probeer lekker uitgerust te zijn dan kun jij de wereld aan!

 

6. Plan IK-tijd

Na de vakantieweken waarin je heerlijk bent uitgerust begin je weer vol enthousiasme en energie aan het dagelijks leven. Maar pas op dat je je agenda niet te vol plant want dan kom je jezelf voor de kerst alweer tegen..(en laat al die lekkere dingen maar eens staan als je gestrest bent!). Blok dus regelmatig een paar uur in je agenda voor ‘IK-tijd’. In deze ‘IK-tijd’ mag je zelf bepalen wat je doet. Onspan jezelf in bad, lees een spannend boek of ga lekker shoppen, maar doe vooral iets wat je leuk vindt en waar je energie van krijgt. ‘IK-tijd’ is een afspraak met jezelf. Laat deze afspraak dan ook niet vallen als er iets anders op je pad komt, je kunt op dat tijdstip gewoon niet. Niemand die ziet wat jij in je agenda hebt staan toch?

 

7. Zet de tv uit

Veel mensen associëren tv kijken met ‘iets lekkers’ eten. Geldt dat ook voor jou? Zet dan de tv uit en zoek afleiding. Ga lekker in de avondzon zitten met een boek, plak je vakantiefoto’s in en zet een gezellig muziekje op. Wie denkt er nu nog aan snoepen??

 

8. Schrijf op wat je eet

Door elke dag op te schrijven wat je precies eet en hoeveel wordt je je heel bewust van wat je allemaal in je mond stopt. Een dropje hier en een chocolaatje daar, onbewust snaai je misschien meer dan je zou willen. Door het op te schrijven ben je bewust bezig met een gezond eetpatroon en hou je je daar ook makkelijker aan.

 

Ik wens je heel veel succes!

Comments are closed.